Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο, οπαδός του ελευθερία, όχι αναρχία.

Μόνο δωρεάν υλικό και παρουσιάσεις, χωρίς εγγραφή. Σχόλια προαιρετικά αλλά επώνυμα! Απαραίτητη η αγάπη για τη διδασκαλία και τους μικρούς-μεγάλους ανθρώπους.

Καλή πλοήγηση!

Συνολικές προβολές σελίδας

13.11.12

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ - ΕΛΥΤΗΣ "ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ"

Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου  ασχοληθήκαμε φέτος με δύο αγαπημένα μελοποιημένα (από τον Θεοδωράκη) ποιήματα: α) "Ένα το χελιδόνι" του Ελύτη, β) "Κουβέντα με ένα λουλούδι" του Ρίτσου.
ΕΛΥΤΗΣ - ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ


  • Έτσι λοιπόν τα παιδιά δεν άκουσαν ούτε το ποίημα, ούτε το τραγούδι στην αρχή. 
  • Αντίθετα τράβηξαν από ένα κουτί εικόνες-λέξεις παρμένες από το ποίημα "Ένα το χελιδόνι" και έκαναν τις δικές τους προτάσεις - σχέσεις ώστε να βγει ένα δικό τους ποίημα.  
 
  • Το κατέγραψα μπροστά τους και τα παιδιά το εικονοποίησαν. (Φωτογραφίες και φύλλα εργασίας στο τέλος).
  • Μου άρεσε τόσο πολύ το αποτέλεσμα που το έκανα κολάζ σε μεγάλο χαρτόνι. Τα παιδιά το διακόσμησαν.
  •  Επειδή είδα ότι το αναπαρήγαγαν προφορικά, βρήκα την ευκαιρία κι έφτιαξα κινητές καρτέλες ώστε να μπορούν να τις βρίσκουν και να τις ταυτολογούν στις ελεύθερες δραστηριότητες, στη γωνιά της ανάγνωσης.
  • Έπειτα τους πρότεινα να ακούσουν τι έγραψε ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης με τις ίδιες λέξεις. 
  • Ακούνε το ποίημα και μετά το τραγούδι. Μαθαίνουμε το τραγούδι για τη γιορτή και παρακολουθούμε απόσπασμα από συναυλία του Θεοδωράκη με αυτό το τραγούδι στη διεύθυνση: http://www.youtube.com/watch?v=_QVbC0ZeKu4
  • Το συγκρίνουμε με το δικό τους: τι λέει εκείνο, σε τι αναφέρεται του Ελύτη. Συζητάμε  για το δεύτερο και κάνουμε αναγωγές στον πόλεμο του 1940 και στο Πολυτεχνείο (το "Άξιον Εστί" δε γράφτηκε για το Πολυτεχνείο αλλά έχει συνδεθεί έντονα με αυτό).
  •  Ο στόχος ήταν και να τα δραματοποιήσουμε αλλά δεν προλάβαμε.

Όσον αφορά γενικότερα το Πολυτεχνείο, χρησιμοποίησα το βιβλίο με φωτογραφικό υλικό του Γιάννη Φάτση, εκδόσεις Καστανιώτης.
  • Με αφορμή τη φωτογραφία των φοιτητών στην ταράτσα με τη λέξη "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" κάναμε τα εξής:
  • γράψαμε το δικό μας σύνθημα. (π.χ. "Τρέχουμε για να μη μας σκοτώσουν!"
  •  Τους μοίρασα σε 2 ομάδες και η καθεμιά έπρεπε να συνθέσει τη λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.


  • Διαβάσαμε την υπέροχη "Κυρά Δημοκρατία" και κάναμε τα  φύλλα εργασίας.

 ΑΛΛΕΣ  ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν κι άλλες αναρτήσεις που αυτή τη στιγμή δε βρήκα ή δε θυμάμαι. Γίνονται υπέροχα πράγματα στον πλανήτη του Νηπιαγωγείου!


10.11.12

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ - Ο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΩΡΗΜΑ ΤΟΥ


Αφού επισκεφθήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε τι άλλο έχει να μας δείξει το χωριο μας, το Πυθαγόρειο.
Έφτιαξα στον υπολογιστή ένα σενάριο όπου ένα κοριτσάκι (η Ευριδίκη) επισκέπτεται  ένα αγόρι από το Πυθαγόρειο (τον Ιανό). Βοηθάμε λοιπόν με τις επιλογές μας τον Ιανό να ξεναγήσει την Ευριδίκη πρώτα στο χωριό του κι αργότερα στο νησί του. 
Στο Πυθαγόρειο έπρεπε να διαλέξουν ανάμεσα στα εξής:
  • αρχαιολογικό μουσείο
  • λαογραφικό μουσείο
  • Ευπαλίνειο όρυγμα
  • Παναγία Σπηλιανή
  • Λιμάνι Πυθαγορείου
  • το κάστρο του Λυκούργου Λογοθέτη
  • το άγαλμα του Πυθαγόρα
  • το κλιμάκιο των εθελοντών πυροσβεστών Πυθαγορείου

Ουσιαστικά τα επισκεφθήκαμε όλα ξεκινώντας από το αρχαιολογικό μουσείο που ήδη ξέραμε. (Καποιες παρουσιάσεις είναι μικρές νύξεις για επόμενα μαθήματα ή επισκέψεις).(Φωτογραφίες για όλα θα βρείτε στο τέλος).
  • Καταλήξαμε στον Πυθαγόρα από όπου πήρε και το όνομά του το Πυθαγόρειο το 1955 (παλιά λεγόταν "Τηγάνι").  Η μετονομασία του Πυθαγορείου θεωρείται ιστορική στο χωριό μας. Γι' αυτό και παρακολουθήσαμε μία συνέντευξη-βίντεο που πήρε ο Ιανός Σολούνιας από τον μόνο επιζώντα εκείνης της περιόδου, τον Ιωάννη Σολούνια, πρόεδρο της κοινότητας εκείνη την εποχή και πραγματικό παππού του.
  •  Μιλήσαμε για τον Πυθαγόρα και γιατί θεωρείται τόσο σημαντικός. Θυμηθήκαμε τη δίκαιη κούπα (http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/11/blog-post.html) και αναφερθήκαμε στο πολύ γνωστό πυθαγόρειο θεώρημα.
  • Υπάρχει ένα "παιχνιδάκι" με το οποίο τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να συλλαμβάνουν το πυθαγόρειο θεώρημα και με πολύ περηφάνεια αναφέρω ότι είναι ιδέα, εκτέλεση και προώθηση του αγαπημένου συζύγου Αντώνη Σολούνια (ναι, αυτή η διδασκαλία ήταν οικογενειακή υπόθεση!). Ουσιαστικά προσπαθούμε χειροπιαστά να αποδείξουμε ότι το τετράγωνο της υποτείνουσας ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο κάθετων πλευρών.
  • Τους έδειξα την ορθή γωνία και την υποτείνουσα. Ύστερα τοποθετήσαμε τα τετράγωνα στις πλευρές.
  • Έπειτα τα παιδιά "γέμισαν" το τετράγωνο της υποτείνουσας με το άθροισμα και των 2 τετραγώνων, διαπίστωσαν δηλαδή ότι όντως αν τα προσθέσεις "χωράνε" μέσα στο τετράγωνο της υποτείνουσας! (Δεν ξέρω αν το εξηγώ καλά πως γίνεται στην πράξη, αλλά χειροπιαστά τα παιδιά το κατάλαβαν γιατί το έκαναν πολλές φορές μόνα τους.) 
  • Τώρα, όταν θα πηγαίνουν τα παιδιά μου στις κούνιες και θα σκαρφαλώνουν στο άγαλμα του Πυθαγόρα, θα ξέρουν ποια είναι η ορθή γωνία που φτιάχνει με το σώμα του και ποια η υποτείνουσα. Και αν θυμούνται και την εικόνα με τα τετράγωνα που τρύπωσαν μαζί μέσα στο μεγάλο, θα είμαι πολύ ευχαριστημένη.

  • Συνεχίσαμε τη διδασκαλία με το χάρτη της Σάμου, όπου τα παιδιά έπρεπε να βρουν το χωριό μας.
  • Έφτιαξαν παζλάκι με το λιμάνι του Πυθαγορείου (τα βρήκα στο μαγαζί "Εν αρχή οινολόγος" και είναι ευγενική προσφορά του ιδιοκτήτη).http://www.oinologos.com.gr/
  •  Τους μοίρασα σε  2 ομάδες: ΣΑΜΟΣ - ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ, και έπρεπε να βρουν και να ξεχωρίσουν το δικό τους ανάλογο  καρτελάκι με τη λέξη.
  • Σε φύλλο εργασίας έπρεπε να κυκλώσουν (σε πολλά μεγέθη και γραμματοσειρές) τις ίδιες λέξεις: ΣΑΜΟΣ - ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ
  • Και μια που κάνουμε και το πρόγραμμα καλών τεχνών δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στον Αριστοτέλη Σολούνια έναν από τους πολύ γνωστούς σάμιους ζωγράφους.



8.11.12

ΓΛΥΠΤΙΚΗ - ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ

Διάβασα το καλοκαίρι το βιβλίο του Γιώργου Χριστοδούλου "Ο γλύπτης και η κοιμωμένη του", που είναι μια μυθιστορηματική βιογραφία του Γιαννούλη Χαλεπά.
  • Έργα του Χαλεπά (εκτός από την κοιμωμένη του στο Α' νεκροταφείο Αθηνών) είδα και στην Εθνική Γλυπτοθήκη στην Αθήνα (αξίζει να την επισκεφθείτε). 
  • Αφού μιλήσαμε λοιπόν στο νηπιαγωγείο για την αρχαία και σύγχρονη αγγειοπλαστική στη Σάμο και την αρχαία γλυπτική, βρήκα την ευκαιρία να μιλήσω και για τη σύγχρονη ελληνική γλυπτική με έμφαση στο Χαλεπά.
  • Δεν είπα στα παιδιά τίποτα παρά τα έστειλα σε ένα "κυνήγι" γλυπτών μέσα στο χώρο, αφού τους έδωσα, την εικόνα που ψάχνουν.

  • Συζητήσαμε για τα γλυπτά που ανακαλύψαμε, για το υλικό (πηλός - μάρμαρο) και την τεχνική τους και τα συγκρίναμε με αυτά που είδαμε στο μουσείο. 

  • Παρακολουθήσαμε παρουσίαση έργων του Χαλεπά από βιβλία αλλά και  στον υπολογιστή καθώς και ένα απόσπασμα από την ταινία για τη ζωή του.πάρχει μια πολύ όμορφη ταινία το "Εγώ, ο Γιαννούλης Χαλεπάς" της Στέλλας Αρκέντη. Πληροφορίες στο επίσημο σάιτ της ταινίας: http://iyiannoulischalepas.yolasite.com/). Έδωσα έμφαση κυρίως στη σχέση που είχε με τη μητέρα του η οποία του κατέστρεφε συνεχώς τα έργα αλλά όχι  και την ανάγκη για δημιουργία.
 
  • Ζήτησα από τα παιδιά να σκεφτούν τι κοινό μπορεί να είχαν ο Βαν Γκογκ με το Χαλεπά (είχαν και οι δύο βιώσει εγκλεισμό λόγω ψυχικού νοσήματος).
  • Φτιάξαμε σε  μικρά παζλ την κοιμωμένη και τον σάτυρο που ταΐζει τον έρωτα αλλά και σε μεγάλα κομμάτια τους μπέρδεψα τα δύο έργα και έπρεπε τα παιδιά να βρουν τα δικά τους και να συνθέσουν το παζλ. 
 
  • Συνθέσαμε και δύο επιδαπέδια παζλ, τον άγγελο και το "ο άνθρωπος και η σκέψη του".
 
 
  •  Δημιουργήσαμε το δικό μας κήπο με τα αγάλματα του Χαλεπά.

  • Σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος δεν έδωσα πληροφορίες για την ιστορία της κοιμωμένης  επίτηδες, γιατί ήθελα να φτιάξουμε τη δική μας ιστορία. Έτσι προσπαθήσαμε να φανταστούμε ποια μπορεί να ήταν η κοιμωμένη, τι της συνέβη, πως εξελίχθηκε η ιστορία της και τελικά γιατί υπήρξε πηγή έμπνευσης για το Χαλεπά. Τα πιο πολλά παιδιά είπαν ότι την είχε ερωτευτεί. Τους είπα στο τέλος την αληθινή ιστορία της Σοφίας Αφεντούλη και συνέκρινα το γλυπτό με την επιτύμβια χρήση των κούρων.
  • Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας γλυπτό του Χαλεπά.
  • Στο τέλος "επισκεφθήκαμε" την Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδί μέσα από φωτογραφίες και βίντεο που είχα τραβήξει μέσα στο πάρκο με τα γλυπτά.
 Όλα τα φύλλα εργασίας και το κολάζ
                       

    7.11.12

    ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    Για να κλείσει η θεματική ενότητα όσον αφορά τα αρχαία γλυπτά, τις τοιχογραφίες και τα αγγεία, κάναμε μερικές συμπληρωματικές δραστηριότητες.
    • Στις ελεύθερες δραστηριότητες μπορούσαν αν ήθελαν να χρωματίσουν την τοιχογραφία με τα δελφίνια (φωτοτύπησα και μεγέθυνα την εικόνα)
     

    • Έφτιαξα (με 3 ευρώ) την τοιχογραφία με τα δελφίνια σε παζλ και τους την έδωσα πάλι στις ελεύθερες δραστηριότητες.
    • Χρησιμοποίησα το βιβλίο "Τα αγγεία και ο κόσμος τους" των Φωκά - Βαλαβάνη, και συζητήσαμε με τα παιδιά για τα διάφορα αγγεία συγκρίνοντάς τα με αυτά που είδαμε στο μουσείο Πυθαγορείου.
    • Σειραθετήσαμε τα πλαστικοποιημένα αγγεία ανάλογα με τη χρονολογία τους (είχαν και αριθμούς επάνω).
     
    • Φτιάξαμε και το ανάλογο κολάζ ως πίνακα αναφοράς.
     
    •  Διακοσμήσαμε τα δικά μας αγγεία.
     
    •  Παίξαμε με τις χωροχρονικές μαθηματικές έννοιες χρησιμοποιώντας το βιβλίο "Παίζοντας με τις έννοιες" της Δαβέρου.

    •  Συγκρίναμε κάποιες λέξεις στα νέα και στα αρχαία ελληνικά και ανακαλύψαμε ότι υπάρχουν πολλές κοινές ρίζες. Χρησιμοποίησα το βιβλίο "Η Φανή μαθαίνει αρχαία ελληνικά" της Τσομάκου.
    • Τα παιδιά συμπλήρωσαν το φύλλο εργασίας με τους ρυθμούς των κιόνων, αφότου μάθαμε και για τον κορινθιακό ρυθμό. (Δες στο τέλος).
    • Και βέβαια κάναμε τα αγαπημένα μας παζλ σε διάφορα μεγέθη και είδη. Μια καλή ιδέα (ελαφρώς αντιοικονομική) είναι να εκτυπώσουμε σαν αφίσσα μία σκαναρισμένη εικόνα (αν είναι από το διαδίκτυο δεν βγαίνει καθόλου καλό) και να φτιάξουμε ένα μεγάλο επιδαπέδιο παζλ. Ειλικρινά τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με αυτό! Φτιάξαμε τον πρίγκιπα με τα κρίνα και τα δελφίνια.

     








    • Κάναμε ένα καδράκι κολάζ με τον πρίγκιπα με τα κρίνα και με έναν αμφορέα.




    Φύλλο εργασίας

                             

    6.11.12

    ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - Η ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ ΤΡΑΪΑΝΟ

    ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ

      • Τα παιδιά ψάχνοντας μέσα στην τάξη ανακάλυψαν αγάλματα και κομμάτια από μια εικόνα.
      •  Συνέθεσαν τα κομμάτια τους και ανακάλυψαν μια φωτογραφία. Είδαμε το  εντυπωσιακό άγαλμα του ρωμαίου αυτοκράτορα Τραϊανού, που φιλοξενείται στο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου.

      •  Βρήκαμε και τα αγάλματα του Διονύσου και της Αρτέμιδος που κι αυτά θα τα συναντήσουμε στο μουσείο. Έτσι παίξαμε ένα παιχνιδάκι, τι μπορεί να συζητάνε τα αγάλματα μεταξύ τους όταν κλείνει το μουσείο και φεύγουν οι επισκέπτες. Η συζήτηση των αγαλμάτων άγγιξε σουρεαλιστικά επίπεδα αλλά άρεσε στα παιδιά.


      • Τα παιδιά σε ζευγάρια ντύθηκαν Τραϊανός και Καρυάτιδα και συνομίλησαν μεταξύ τους. Κυρίως η κλεμμένη Καρυάτιδα έλεγε το πρόβλημά της στον αυτοκράτορα Τραϊανό.

      •  Όταν τέλειωσαν τον αυτοσχεδιασμό όλα τα ζευγάρια ήρθε κι εμένα η σειρά μου. Πρώτα ντύθηκα Καρυάτιδα και τους μίλησα με πολύ συγκίνηση για το πόσο μου λείπει το σπίτι μου, το Ερεχθείο, καθώς και οι αδελφές μου. Τους είπα ότι δεν ανήκω στο Βρετανικό Μουσείο αλλά στο Μουσείο της Ακροπόλεως και τέλος ότι είμαι ελληνίδα και χώρα μου είναι η Ελλάδα. Εκεί θέλω να γυρίσω.
      • Μετά το σύντομο μονόλογο ζήτησα από τα παιδιά να μου πουν ένα συναίσθημα που βίωσαν. Όλα είχαν συν-"κινηθεί" και μου είπαν λύπη.
      • Έπειτα άλλαξα αμφίεση και έκανα τον Τραϊανό που είναι περήφανος που εκτίθεται στο μουσείο Πυθαγορείου, του αρέσει να τον θαυμάζουν οι τουρίστες  και περιμένει τα παιδιά να πάνε και να του κάνουν το πορτρέτο. Όταν κατέβασα το κεφάλι για να υποδηλώσω ότι τελείωσα και βγαίνω από το ρόλο συνέβη το εξής αναπάντεχο: τα παιδιά αυθόρμητα χειροκρότησαν όλα μαζί!!! Όχι για την "υπέροχη" ερμηνεία μου αλλά γιατί τα ενέπλεξα συναισθηματικά σε ό,τι συνέβαινε μπροστά τους Μετά από σήμερα είμαι σίγουρη ότι και οι δικοί τους αυτοσχεδιασμοί θα είναι διαφορετικοί!!!
      • Τους έδωσα τα δύο αγάλματα που έπαιξαν, να τα κάνουν καδράκι κολάζ, όπως ήθελε ο καθένας.


      • Ήρθε η μέρα της επίσκεψης στο αρχαιολογικό μουσείο Πυθαγορείου. Ξεκινήσαμε με το δεύτερο όροφο όπου ήταν τα γλυπτά και κυρίως ο επιβλητικός Τραϊανός. Τον παρατηρήσαμε, πήραμε τη σωματική του στάση και του κάναμε ένα αντάξιο της αίγλης του πορτρέτο.



      •  Παίξαμε "κρυφτό" με τα αγάλματα, ψάξαμε και ανακαλύψαμε έναν κούρο. Είδαμε τον αρχαίο αργαλειό, τη σαρκοφάγο και διάφορα ταφικά, επιτύμβια και αναθηματικά αντικείμενα.
      • Ύστερα στον κάτω όροφο μελετήσαμε τα χρηστικά αντικείμενα. Εντύπωση μεγάλη έκανε σε όλους το κεραμικό μπιμπερό και αυτό ζωγράφισαν.
       
      •  Ανακαλύψαμε και δύο κίονες ιωνικού ρυθμού και τους διαφοροποιήσαμε από τους δωρικούς.
      •  Όταν επιστρέψαμε μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας. Τις εντυπώσεις είχε κλέψει ο Τραϊανός, ενώ ένα νήπιο  απογοητεύτηκε γιατί δεν είδε την Καρυάτιδα!
      • Τα παιδιά συμπλήρωσαν το φύλλο εργασίας φωνολογικής ενημερότητας.
      Τα φύλλα εργασίας

                             

      .

      .

      ΕΤΙΚΕΤΕΣ